tisdag 23 november 2010

Marknadsdag....

...i St Maximine. Det är det på onsdagarna. Där kan du inhandla allt från veckans mat till hela säsongens kläder.
Ida och jag passade på att köpa lite sommarkläder.

Kolla in utbudet på bönor och linser.


Den här gula keramiken är en provencalsk specialitet, i synnerhet keramikcikadorna.

Man kunde även köpa nyslaktade djur där t ex kycklingar och kaniner. Om ni inte redan har förstått det blev Ida inte så förtjust över att se kaninerna som fortfarande var intakta förutom att de saknade päls och öron, så det har vi inga bilder på. I övrigt så var nog det mest spännande på marknaden när Ida fick prova en av sina klänningar i en skåpbil i en gränd.

Efter marknaden drog vi iväg till den mycket vackra kuststaden Cassis. Det är därifrån den söta svartvinbärslikören Creme de Cassis kommer ifrån. (Om du har varit till mig på fest kan det hända att du har fått smaka en drink gjord på den och något passande bubbelvin.)

I Cassis testade jag "nationalrätten" som Bengolle hade pratat om i månader: vinkokta musslor och pommes frittes. Ida åt pizza som vanligt.

Efter maten blötte vi fötterna i Medelhavet. Observera kassen i min hand, det är badkläder i den....ändå vägrade Ida att byta om och bada. (Efter dagar av tjat om just bad.)



Är man en innovativ mor löser man badproblemet på minst komplicerade sätt, man knuffar helt enkelt i ungen med kläderna på. Såhär ser hon ut när hon är nybadad.




På väg tillbaka till bilen såg vi det här apelsinträdet (mitt i staden.) Ida tyckte att jag var en mes som inte pallade några.

Här är Ida ombytt till en av klänningarna hon köpte på marknaden. Vi stannade längst upp och beundrade utsikten när vi tog den vindlande vägen över bergen till St Tropez. (Där vi bara stannade för att köpa en Cola och lite vatten på strandpromenaden, visst låter det kaxigt....svänga förbi St Tropez och köpa en Cola!?!)

Ja, det var alltså ännu en dag i Provence.....det kommer mer!

//Kaxpipa









4 kommentarer:

Christin sa...

Ja, det låter kaxigt...Men å andra sidan har ju du och jag redan bestämt att vi snart kommer att vara stolta ägare till HELA st Tropez så jag antar att det är okej att vara lite kaxig ;-)

Christin sa...

Med stort S i St förstås

CARRO sa...

Oooh.. älskar marknader. Särskilt utomlands, just för att det är "så mycket utomlands" då. Helt annat än sverige liksom!

Gillar skarpt att ni bruttor är vakna på nätterna så vi kan gå omlopp och hålla Fb levande 24h/dygn ;o)

Storkramen till dig :=)

Mea Culpa sa...

- jag vill också ströva på den marknaden .. liksom Pido skulle jag inte gilla kaninutbudet .. men resten .. såååå mysigt :)

Kram // Anna