tisdag 2 november 2010

Någon dag i veckan....

....var vi till Rousillion. (Jag kan för mitt liv inte minnas vilken dag!) I Rousillion finns det ockrabrott, (ni vet sådan ockra som man blandar i färg.)
Alla byggnader i byn representerar de olika nyanserna som finns av ockran.
Kolla in färglagren. (Man fick INTE ta med sand i egna behållare)
Man fick INTE röka där heller. (Samma jäkla tunika! Tror ni mig om jag säger att jag tvättade den några gånger under veckan?)
Och man fick INTE skriva sitt namn! (Kan jag rå för att jag inte läste informationen förrän jag gick därifrån?)
Det här var den gulaste ockran vi hittade...
...och här har vi röd ockra.
Här syns skillnaderna tydligt när den gula färgen har runnit ner över den röda.

Det är järnet i marken som färgar kalkstenen röd, ju högre järnhalt desto rödare ockra. Här har brutits ockra i stor skala i 200 år. Fram till 1929 steg produktionen i Roussillon stadigt upp till toppnoteringen 40.000 ton per år, innan syntetiska färgämnen började tas i bruk och produktionen sakta dalade ner till dagens nollnivå.  

De sammanlagt 17 olika nyanser som utvanns i brottet när det begav sig finns alla representerade på väggarna i byn. Inte något hus är omålat eller målat i någon annan färg.
Här sitter vi och vilar fötterna efter sightseeing och souvenirinköp. Kolla in utsikten!

//Ockrapipa
  










3 kommentarer:

CAARO sa...

Oh vilka härliga bilder.
Ni ser verkligen ut att ha haft en kanonsemester!

Och vad otroligt stor Ida har blivit... Himlarns alltså :P

pipan sa...

Har du inte sett Ida på Norrtull då? Fast nu är hon ju blåhårig så hon är kanske inte så lätt att känna igen. ;) Vi hade en kanonsemester, det kommer fler bilder.

Champis sa...

Härliga färger!