tisdag 8 oktober 2013

LCHF- våfflor!



Ni som känner mig vet att jag definitivt inte tycker om att laga mat och sällan kommer på att titta i en kokbok eller följa ett recept. Att följa recept när man ska göra våfflor LCHF-style är däremot en bra idé!

När jag skulle prova på detta företag första gången tänkte jag: "hur svårt kan det va'?" Jag menar, jag har ju som mamma naturligtvis gjort våfflor i långt över 20 år och ALDRIG använt recept eller (Gud förbjude) mix.

När man utesluter det bindande glutenet som finns i vetemjöl är svaret på den frågan...TOKSVÅRT! Ni vet hur det ser ut när man steker ägg och äggvitan allra längst ut kan bli papperstunn och nästan genomskinlig? En sån hinna täckte både övre och undre järnen i våffeljärnet, medan all annan smet helt sonika rann ut. Skitdumt och jättekladdigt.

Ibland blir man ju helt enkelt sugen på sånt som åtminstone smakar kolhydrater så i förra veckan gjorde jag ett nytt försök....med hjälp av ett recept från min syster Virre.

Smaken blev lite tjockpannkakeaktig, inte frasig någonstans, men annars god. (När jag påpekade det för min mamma sa hon att jag skulle skippa Fiberhusken så det testas nästa gång.) Jag tog lite mer salt...för att jag tycker om det!


Som tillbehör, vispad grädde med vaniljPULVER (inte socker)...





...och mikrade (f d frysta skogshallon.)


Resultatet!

Det blev fyra stycken väldigt mättande våfflor av det där receptet. Vi var två som delade på det och vi blev lagom nöjda. Som ni ser är det väldigt lite hallon i förhållande till grädde på våfflan...det är så det ska vara, mycket fett och lite kolhydrater. Ni vet väl att frukt och bär innehåller en massa kolhydrater? Fast bär är oftare bättre än frukt och av våra svenska bär är hallon det definitivt bästa, med lägst kolhydrathalt, så det är ju tur att de är godast. :)

// Våffelpipa

1 kommentar:

Anonym sa...

Läs om Castle builder online slot och var du kan spela för riktiga pengar.