lördag 21 januari 2012

Nu är det vinter...

...på riktigt!

(Bilden lånad från Google.)


Temperaturen håller sig stadigt under -10 hela dygnet och jag får äntligen användning av min stora skatt....min ved! Jag vet inte hur normalt det är att känna sig rik för att man har hela vedboden full, men det gör jag. Dessutom älskar jag att elda.

(Bilden lånad från Google.)

Det är något alldeles speciellt med känslan som infinner sig när värmen stiger i huset utan att elräkningen gör det. Dessutom tycker jag att det blir en helt annan värme med värmen från eld, en "äktare" värme på något vis.

Jag har tre ugnar som jag värmer upp huset med.


Vedspisen som är kökets hjärta, den spis som det eldas oftast i. Är det någon som kan förklara varför glögg som är värmd på vedspisen är så mycket mysigare och godare än glögg som är värmd på elspis?


Husets största värmekälla är bakugnen, med den värmer jag upp halva nedervåningen och i princip hela övervåningen. Om kylan håller i sig såhär (och gärna sjunker) ska vi baka pizza i den nästa fredag, häftigt va?


Den värsta lyxen är nog ändå att jag har en alldeles egen kakelugn i mitt sovrum. Försök att känna efter och föreställ er känslan av att krypa ner under täcket och långsamt bli varm samtidigt som knastret från ugnen smälter bort alla bekymmer i världen.

Det här är livskvalitet för mig och jag skattar mig lycklig över att jag kan känna en sådan stor glädje i något så enkelt.....nöjet att elda!!!

(Bilden lånad från Google.)

Men som jag sagt tidigare i denna blogg....alla häxor behöver en eld!

//Häxpipa




5 kommentarer:

Cathrine sa...

Kjelle eldar här hemma så man vet inte om man har feber eller inte. Ute i hallen så visar termometern på +24 och den är en bra bir ifrån kamin......

Varma kramar från Cathrine

pipan sa...

Haha, nog för att jag gillar värmen från en eld...men 24 grader och däröver räknas enligt mig som bastu....och det vill jag INTE ha!

Kram

monica.lindh sa...

Håller med om mysfaktorn, även den med kakelugnen i sovrummet...vi har ju samma förmåner med våra kakelugnar...men jag har också samma eldfantast till man som Katrin, så ibland undrar man om man har feber...eller!!? Men mysigt är det, både att titta på lågorna, höra sprakandet, och känna värmen!! Tror jag det är dax att fixa en brasa..eller två!!

pipan sa...

Gör't!:D

monica.lindh sa...

Ursäkta Cathrine (rättstavat nu hoppas jag!!) kramar till er...både Cathrine och dotra!!