lördag 23 oktober 2010

När jag fyllde 40 :O....

...som jag gjorde i januari, (mmmm, det är en av de märkvärdiga saker som hänt under året), fick jag en mycket speciell present av min mamma och hennes man. Jag fick en resa till Provence, häftigt va?

Till bakgrundshistorien hör att jag ALDRIG varit utomlands förut (ni som är från Finland och Norge får ursäkta men jag räknar inte de länderna till "utlandet".) Med på resan var även min yngsta dotter Ida. Att hon fick följa med och inte de övriga barnen beror på att mamma och Bengt- Olof (mannen) tidigare har tagit med mina äldre barn på utlandssemester när de fyllde 13 och nu var det helt enkelt Idas tur.

Sagt och gjort. Vi åkte alltså hela bunten; jag, Ida, mamma och Bengt-Olof (a k a Bengolle) till Provence, Frankrike sista veckan i april 2010. Vi tog MASSOR med bilder och har sett otroligt mycket under resan så det kommer att bli en liten följetong (bland andra) här på bloggen.

Här står vi, "packade och klara", på väg att möta våren i Provence.
När flygnerverna börjar sätta in och man dessutom har hjärnskakning (!)kan tydligen inte en trettonåring knyta skorna själv längre. (Skavsta Flygplats.)

Det var kuligt att flyga (vilket jag alltså inte heller gjort tidigare, bara i pappas lilla motorseglare) men Ida fick hemska problem med örvärk och även huvudvärk då hon hade en lindrig hjärnskakning på tillbakagång. Vi landade i Marseille på kvällen och imponerades över palmerna och att alla bilar verkade vara lagade med gaffatejp. 

Första natten sov vi på ett Vad-hette-det-nu-igen-hotell som motsvarar Formula 1 hotellen i standard. D v s rent och helt okej, men håååårt åt en gammal tant med fibromyalgi. Själva staden blev jag dock störtkär i. Vårt hotell låg i gamla Marseille bara något kvarter från gamla hamnen. Vi gick ut och tog en pizza för att få något i oss innan vi slocknade och bara det var en upplevelse. Chez Mario med suuupergod pizza och ett gott vin. Nice start, eller hur?

Mer bilder kommer snart, måste bara ordna dem först.

//Resepipa

Inga kommentarer: