tisdag 26 oktober 2010

Ollierès de la St Baum, lite mer från byn.

Nu kommer några fler bilder från byn vi bodde i. Någon gång ska jag återvända dit!
Utsikten åt "det andra hållet" från balkongen. (Granntaket i stort behov av reparation.)
Här är byn "utifrån." Som i alla andra provencalska byar ligger slottet högst upp, sen kyrkan och sen de andra husen. Speglar väl maktbalansen när byn byggdes rätt väl antar jag.
Här är byn från ovan och där ser man tydligt att slottet ligger överst. (Bilden lånad från Google) Detta slott gör ett prisbelönat rosévin som är värt att prova. Om ni kan läsa franska eller se bara vill se fler bilder hittar ni slottet här.
Kände mig manad att lägga in en bild på vår semesterkompis, tänk att alla djur kommer till mig.
Vacker orkidé som hade hittat upp i den lilla skogen bredvid slottet.
När man ser det här så förstår man att murgrönan egentligen är en parasitväxt, men fint är det (tills trädet dör.)

I nästa avsnitt berättar jag om vad vi såg för märkvärdigt dagen efter ankomsten till Ollierès.

//Provencepipan





Inga kommentarer: