söndag 31 oktober 2010

På begäran!

Ja, det är faktiskt sant....jag har blivit ombedd att fortsätta berätta om Provenceresan, så då gör jag väl det då.

Jag tror att det var på måndagen vi tittade på grottor, men jag är inte säker. (Tanten kanske börjar bli senil?) I vilket fall som helst finns det en liten by i "Provence Verte- Det Gröna Provence" (och det är GRÖNT, tro mig!) som heter Cotignac.
Mhmm, det ÄR grönt.

I denna lilla by bor man fortfarande i grottor, japp....det är sant!

Som skylten visar användes de äldsta grottorna mellan 850 och 1250 e. kr.
Många av grottorna används fortfarande, just denna är ett garage.
Där uppe skymtar ett hus där det fortfarande bor folk.
Här är ett annat. Det är bara fasaden som är "man made" resten av huset är alltså grottor.
Här ser ni mig vid ruinerna av byns amfiteater och grottorna syns bakom.
Det finns "vanliga" hus också i Cotignac. Jag tror att det var här mamma och Bengolle hade bott när de var där ett annat år. (Seniliteten igen!)
En motvillig Ida poserar vid en brunn.
Naturligtvis hann vi med en fika. Ida och Bengolle envisades med att dricka en vidrig smörja som kallas för "diabolo de citron" (citron djävul)Stavas det så Bengt? Denna djävul består alltså av en sliskig citronsirap toppad med sockerdricka. SÖÖÖTT!! (Ida sköljer ner med Coca-Cola.)
Själv dricker jag cappucino, vanligt kaffe går knappt att få tag på. Men allvarligt.....samma tunika igen?! (Jag lovar att jag bytte kläder FLERA gånger under veckan.)

Nu ska jag bara försöka klura ut vad vi gjorde nästa dag, så kommer det nog en fortsättning snart.

//Grottpipan




4 kommentarer:

Champis sa...

Fina bilder! Jag gillar speciellt denmed Ida i trappan.

Cathrine sa...

Vilken mysig resa ni hade!
Förresten Grattis i efterskott (bättre sent än aldrig är det inte så man säger <3)

pipan sa...

Tack Cathrine och ja, vi hade en jättemysig resa....men jobbig, vänta så ska du få se vad MYCKET vi hann med på en vecka!

Bengolle sa...

Mais Oui, Camilla. I dagligt tal säger man bara
"diabolo citron" Och duuu, det är inte sliskigt utan läskande när det är varmt. Fråga Ida !!!