onsdag 27 oktober 2010

Primum non nocere...

...är latin och betyder : "för det första, gör ingen skada". (Eller som de säger i amerikanska TV program: "Do no harm".) Det är alltså en del av den Hippokratiska Eden, eller läkareden som den också kallas. Idag har jag fått lära mig varför svenska läkare inte svär någon ed.....det är för att de i såna fall inte kan hålla vad de lovat.

Jag har i ungefär ett halvårs tid haft ett ganglion i min vänstra handled. "Ett ganglion är en rundad utbuktning i anslutning till en led eller en sena. Gangliet är som en liten ballong fylld med ledvätska.Utbuktningen utgörs av en bråckbildning på ledkapseln eller glidytehinnan runt en sena. Gangliet kan vara mjukt eller hårt beroende på hur fyllt det är med ledvätska. Ibland kan ett ganglion förorsaka lokal ömhet" (Hämtad från Akademiska Sjukusets Handkirurgi hemsida.)
Ungefär såhär såg mitt ganglion ut innan....

För mig orsakade ganglionet också endast lokal ömhet när det först dök upp, så jag brydde mig inte så mycket om det. De senaste månaderna har jag dock haft ganska mycket värk, framför allt i handen mellan tummen och ganglionet.

När jag hade förstått att detta ganglion inte tänkte gå tillbaka av sig själv gick jag till slut till min familjeläkare. Han tog en snabb titt på det och skickade genast remiss för operation. Enligt samma sida som tidigare SKA en operation gå till såhär: "Ingreppet sker oftast i lokalbedövning och i blodtomt fält, vilket innebär att man lindar armen och pressar upp blodet mot överarmen och därefter pumpar upp en blodtrycksmanschett på överarmen som stasar av blodflödet under ingreppet. Blodtrycksmanschetten kan upplevas som besvärande, men ingreppet tar som regel endast ca 30 minuter. Man löser gangliet från kringliggande vävnad och lyfter bort det medtagande den tunna förbindelsegången mellan gangliet och leden. Operationen sker i s.k. dagkirurgi. Om det rör sig om ett handleds-ganglion får man ibland en av gipsskena över handleden under några veckor efter operationen för att avlasta leden. Stygnen kan tas efter ca 2 veckor. Dagarna efter ingreppet bör man hålla handen i högläge för att minska risken för svullnad. Sjukskrivning 1-6 veckor beroende på arbete och typ av ganglion" Det var alltså så min operation skulle gå till.

Sagt och gjort, idag var den stora dagen....jag skulle opereras. Glad i hågen, men lite nervös, begav jag mig till "farbror doktorn." Det var bara det att den här doktorn hade fått för sig att istället för att "utsätta mig för operation" ville han prova en annan sak först. Han ville testa att med en grov kanyl och spruta dra ut ledvätskan ur ganglionet. Jag blev lite fundersam då min familjeläkare sa att så brukade man göra förut, men det hade sällan önskad effekt då ganglionet nästan alltid kom tillbaka....men tänkte väl ändå att den här läkaren (en ortoped från Gävle) borde veta vad han gjorde så han fick väl prova då.

Det är ju tur att jag inte är speciellt känslig av mig för till att börja med visar det sig att bedövning kan jag fetglömma, kanylen var kanske 2½ till 3 mm grov.....sen när han sticker och börjar dra ut innehållet med sprutan kommer det bara blod?!?! -Men, det är ju bara blod! utropar han häpet. -Du måste ha träffat ett kärl?! säger den smarta sköterskan. No shit, Einstein säger jag....när läkaren drar ut nålen SPRUTAR det ut blod ur min handled....i samma takt som mina hjärtslag. Hmm, jag är ingen läkare men att  gubben har stuckit ett STORT hål i min pulsåder märker t o m jag.

Innan de lyckas få stopp på blödningen med manuellt tryck och tryckbandage beräknar de min förlorade blodvolym till 4-5 dl :O!!!! Klantskalle!!! Sköterskan var kritvit i ansiktet och läkaren förlorade talförmågan. Cirka en halvtimme efter att de har fått stopp på blodflödet säger han: "Mjaa....hrmm....nu kommer du ju att få bra mycket ondare ett tag....och....humm....harkel....du måste ju komma tillbaka så att vi kan få operera det här istället.....men du måste ju vänta så att det har läkt, så hör av dig till oss om en månad sådär." Jeeesus!!!

Hmmm, kan det funka?

Till råga på allt så står det även såhär på den tidigare nämnda hemsidan "Undvik att sticka hål på gangliet med nål eller dylikt då detta kan leda till fula infektioner." Mmm, fattas väl bara att jag får en infektion. Just nu har jag alltså ganglionet kvar, fast det är större än innan, dessutom har jag ett stort hematom och inte längre någon lokal smärta utan nu har jag ont i hela handen och hela vägen upp till axeln. Jag förmodar att läkaren själv blev rätt uppskakad för han ringde mig nyss för att kolla läget. Enligt honom vågade han inte åka hem förrän han var säker på att jag hade slutat blöda (5½ timmar efter att jag lämnat sjukhuset)....?!

Nästa gång ringer jag veterinären istället!

//Blodpipan

9 kommentarer:

Virre sa...

Men shit! Krya på dig darling, och nästa gång en läkare kommer emot dig med en så stor kanyl, säg åt honom var han kan stoppa den istället.
Kram!

Unknown sa...

Men herrugud vilken klant till läkare, tack gode gud att inte alla är som han. Kram!

pipan sa...

Tack så mycket å kram tillbaka båda två.

Virre, jag antecknar ditt tips nu så jag ALDRIG glömmer bort det....och Stina, alla är tack och lov inte som denna läkare, men tyvärr räcker det med en enda för att mkt skada ska kunna ske.

Christin Fors sa...

Jag hade inte läst din blogg idag, men gjorde det nu :( Fan det är ju snudd på mordförsök!!! ;) Okej, kanske överdrev lite, men jag tycker synd om dig i alla fall. Instämmer med Virre till fullo! Kram påre & hoppas du får sova inatt.

pipan sa...

Tack Christin! (Men vad menar du med inte läst?:O Det förstår du väl att det första man gör på morgonen och det sista man gör på kvällen är att läsa Millans blogg (och några ggr däremellan)).*fniss* Kram och nattnatt, gumman.

CARRO sa...

Nämen, wuatta fack?!
Jag är en sådan där som nästan alltid har haft tur med mina läkare, oavsett vilken åkomma jag har haft. Däremot hör det ju inte till ovanligheterna att man hör om läkare som srew:at upp...
Hoppas nu verkligen att du slipper infektion och att operationen senare går bra :D
(det är bra för oss dödliga, men satan i gatan vad läkare/sjuksköterskor måste vara sjukt less på google ;o))

Kraaaam

pipan sa...

Haha, ja du har nog helt rätt om läkarna/sjuksköterskorna....dumt när vi lätt kan ta reda på hur det SKA gå till liksom. :D
Kram.

Carola sa...

Hejsan, jag hittade din blogg av en slump och började läsa för att jag också har ganglion på båda handlederna, fast på ovansidan av handlederna. Stackare, för det du fick gå igenom. Hoppas att du känner dig bättre snart. Jag skulle också operera mig men efter information av kirurgen som sa att 25% får ändå tillbaka ganglionet efter operation, så avstod jag. Jag kan ha ont i månader och sedan vara helt fri i flera månader. Ibland har jag ont ett par veckor. Det kommer och går som det vill. Jag har haft ont i säkert 15 år men jag har lärt mig att leva med det eftersom jag vet att det går i perioder. Lycka till med återhämtningen.

pipan sa...

Tack så mycket Carola....vilket elände att du har fått dragits med detta i 15 år. Jag har så många andra skador o sjukdomar med smärta så jag hade hoppats att jag iaf skulle kunna bli av med detta. Förmodligen kommer jag iaf att gå igenom operationen när jag har läkt efter detta ingrepp.

Det var kul att få lite feedback, så tack för att du skrev.